agenda
  • 25/04/18

    Crea 2

  • 27/04/18

    Meivakantie 27 april t/m 11 mei

  • 30/04/18

    Schoolvoetbal toernooi




groep 7/8

Maart

Van 12 t/m 16 maart is het week van het geld. Wij hebben in deze week veel over dit thema gesproken, een speciale geld krant gelezen en mindmaps gemaakt bij het thema ‘Hoe voel je je rijk?’.

We hebben een quiz gedaan, waarin we vragen moesten beantwoorden over hoe wij zelf met geld omgaan. We kwamen erachter dat het goed is om op jonge leeftijd te leren omgaan met geld en sparen hoort daar ook bij.

Op vrijdag 16 maart zijn we als afsluiting van deze leerzame week naar het kantoor van de Rabobank geweest. Daar hebben we de Cashquiz gespeeld. We danken de Rabobank voor deze leuke uitnodiging!

 

Februari

Sinds kort werken we met een nieuwe methode voor Natuur; Naut. Bij het werken met deze methode staat het leren door doen centraal. Regelmatig doen we daarom onderzoek aan de hand van een proefje of experiment. Het afgelopen hoofdstuk ging over zintuigen en daarom onderzochten we de volgende hypotheses:

  • Geblindoekt proef je het verschil tussen cola en fanta wel.
  • Geblindoekt met je neus dicht proef je het verschil tussen cola en fanta niet.

We zijn tot de conclusie gekomen dat je het verschil ook met je neus dicht vaak wel proeft. We merkten dat er in cola meer koolzuur (prik) zit, dus behalve door de smaak, konden we ook daardoor de drankjes van elkaar onderscheiden. Het was een leuk experiment!

Januari

In januari mochten we met de klas vijf technieklessen volgen op het Groene Hart Leerpark.

We hebben onder andere gewerkt met magneten en kompassen, seinen en lasers en elektriciteit. We hebben een eigen stroomkring gemaakt en net als de oude Egyptenaren moesten we met behulp van spiegels een lichtbundel bij een bepaald punt zien te krijgen.

Het waren leuke en leerzame lessen.

December

In het kader van milieu educatie werken we deze maand aan het project ‘duurzame broodjes bakken’.

 

Wist u dat men vroeger broden met gaten bakte, zodat deze konden worden opgehangen en het ongedierte er niet bij kon?

Ook kwamen we erachter dat rond 1500 voor Christus in Egypte een slaaf per toeval ontdekte dat brood kon rijzen. Hij moest elke dag vers brood bakken en stopte op een dag stiekem oud deeg bij het nieuwe brooddeeg. Het brood dat hij hiervan bakte bleek veel luchtiger te zijn.

Met een proefje hebben we de werking van gist onderzocht. We deden gist met water en suiker in een flesje met daaroverheen een ballon. Deze zetten we op een warme plek weg.

En wat bleek? In gist zitten schimmels die koolzuurgas produceren. Dit koolzuurgas zorgde ervoor dat de ballon werd opgeblazen. Dit gebeurt ook met deeg als het rijst!

Natuurlijk hebben we aan het eind van het broodjes project zelf met brooddeeg broodjes gemaakt, afgebakken en lekker opgegeten.

 

 

 

November
We hebben weer een leuke en leerzame techniek ochtend gehad.
De kinderen konden kiezen uit verschillende opdrachten. Er zijn huisjes gebouwd van ijsstokjes en er zijn gipsen figuren gemaakt. Wat was daar veel geduld voor nodig!
Ook is er gewerkt met morse code, door een schakelkring met verlichting te maken, of gekleurde vlaggen te tekenen en daarmee boodschappen door te seinen naar elkaar.
Hieronder ziet u een aantal foto’s van de techniekles

Oktober

In groep 7/8 is de afgelopen weken hard gewerkt aan tekeningen over vrede in het kader van de ‘Peace Poster Contest’ waar zij aan meededen. Dit is een internationale tekenwedstrijd over vrede.

Er zijn vier tekeningen door de jury als winnaars van de groep gekozen. De tekeningen van Mika, Per, Jayden en Elia zijn vanaf 13 oktober te bewonderen in het Da Vinci gebouw in Kerk en Zanen. Gefeliciteerd mannen! Op 27 oktober om 16.00 uur is de prijsuitreiking.

September

We zijn alweer een aantal weken op school en hebben een fijne start gehad in groep 7/8.

In deze groep zitten 21 kinderen. Juf Christa staat 5 dagen voor de klas.

In de eerste weken hebben we hard gewerkt, maar ook gesproken over de manier waarop we voor een fijne werk- en omgangssfeer in de klas kunnen zorgen. Ook proberen we regelmatig een of meerdere zogenaamde ‘energizers’ te doen. Bij deze energizers leren kinderen op een speelse wijze goed met elkaar samen te werken.  En natuurlijk zorgen ze ook voor veel plezier!

 

 

 

 





Groen van Prinsterer
J. Nieuwenhuijzenstraat 26
2405 VG Alphen a/d Rijn
T 0172 - 474 131



SCOPE scholengroep



(C) 2012 SCOPE scholengroep

Disclaimer
Inloggen beheerders